kolorowejeziorka.pl

Blog tematyczny o zdrowiu, lifestyle`u i sporcie.

Kuchnia

Co zawiera dużo żelaza? Odpowiadamy

Co zawiera dużo żelaza? Odpowiadamy

Żelazo to bardzo cenny mikroelement. Jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Żelazo bierze udział w rozmaitych procesach biochemicznych. Jak się okazuje, jego niedobór w wielu przypadkach doprowadza do stanów chorobowych. Warto dowiedzieć się, co zawiera dużo żelaza.

Żelazo

Ludzki organizm czerpie żelazo między innymi ze spożywania pożywienia. Jego niedobór powoduje wiele schorzeń. Warto zaznaczyć, że żelazo buduje bardzo dużo białek oraz enzymów w organizmie człowieka, a ponadto jest elementem potrzebnym do transportu tlenu. Każdy powinien wiedzieć, że bez właściwej ilości żelaza ludzkie ciało nie jest w stanie funkcjonować bez zarzutu. Okazuje się, że zalecane dzienne spożycie żelaza dla ludzi dorosłych wynosi około 10 mg dla mężczyzn oraz 18 mg dla kobiet. Warto zaznaczyć, że zapotrzebowanie wzrasta podczas ciąży, gdyż wtedy wynosi 27 mg na dzień. Co istotne, większe zapotrzebowanie na żelazo ma też młodzież. Chłopcy powinni dostarczać 12 mg na dobę, a dziewczynki 15 mg na dobę.

Produkty bogate w żelazo – co warto spożywać?

Okazuje się, że żelazo występuje w pożywieniu w postaci żelaza hemowego przyswajającego się w 20 proc., a także niehemowego, które przyswajalne jest na poziomie zaledwie 5 proc. Warto zaznaczyć, że żelazo hemowe występuje głównie w produktach zwierzęcych. Trzeba tutaj wymienić podroby mięsne, przetwory mięsne, a także produkty mięsne z krwią oraz ryby. Natomiast żelazo niehemowe znajduje się w jajkach, pełnych ziarnach zbóż, nasionach roślin strączkowych, orzechach, pestkach, nasionach, a także zielonych warzywach. Do tego dolicza się również buraki, brukselkę, ale też suszone owoce. Warto pamiętać o tym, że wchłanianie żelaza niehemowego można znacząco poprawić poprzez łączenie pożywienia zawierającego witaminę C. Dlatego do posiłków warto dodawać m.in. cytrusy, paprykę, soki z cytrusów, chrzan, natkę pietruszki, kapustę kiszoną, kapustę świeżą, kiwi, owoce jagodowe, a także jarmuż.

Co zawiera dużo żelaza?

Sporo osób nie wie, w jakich produktach znajduje się najwięcej żelaza. Należy wiedzieć o tym, że do produktów o najwyższej zawartości żelaza wliczają się podroby, w tym wątróbka gęsia, wołowa, wieprzowa, a także drobiowa. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że świetnym źródłem żelaza jest też kaszanka, a także pasztety. Wołowina zawiera go około 2-3 mg w 100 g mięsa, wieprzowina natomiast około 1 mg/100 g. Bardzo dużo żelaza znajduje się też w sardynkach w oleju. Do tego dolicza się makrelę oraz jajka. Nie można zapomnieć o tuńczyku, który zawiera 1,2 mg żelaza w 100 g tego produktu. Warto zauważyć, że istnieje parę czynników mogących w znaczącym stopniu zmniejszyć wchłanianie żelaza z jedzenia. W czasie spożywania wszelkich produktów spożywczych trzeba unikać kawy oraz herbaty. Jest tak, ponieważ takie produkty zawierają w sobie wiele szczawianów, a także dużych ilości fosforu. Nie jest zalecane picie słodzonych napojów typu cola w czasie spożywania posiłków, co jest powszechnym błędem.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *